DINOSAURES

Els dinosaures eren un grup de rèptils que es van convertir en els vertebrats terrestres dominants en el planeta Terra des de la primera part del Triàsic superior 231 milions d’anys enrere fins el final del període Cretaci 65 milions d’anys enrere. Hi havia una gran varietat de dinosaures des de herbívors enormes, com el Barosaurus, que feia 27 metres de longitud  o el Diplodocus amb 26 metres de longitud. També carnívors com el Tiranosaurus Rex de grans dimensions i dinosaures petits com el Compsognathus .

Els dinosaures es poden classificar en dos grans grups segons l’estructura de la pelvis: dinosaures ornitisquis que tenen la pelvis semblant a la dels ocells i dinosaures saurisquis de pelvis semblant a la dels llangardaixos. Els ornitisquis tenien un ili pla i relativament llarg i un  pubis inclinat cap enrere. La majoria de saurisquis tenien un ili curt i profund i un pubis inclinat cap endavant. Un tercer grup, petit,  de dinosaures, eren els herrerasaures, que tenien ossos pelvians semblants els dels saurisquis.

Com es forma un fòssil ?. Perquè es formi un fòssil de dinosaure han d’existir diverses condicions, un cop mort l’organisme i desapareguts els teixits tous amb la descomposició, els ossos han de quedar enterrats per els sediments, seguidament poden passar dos processos, que la matèria orgànica dels ossos es podreixi i es reemplaçada per minerals quedant així els ossos petrificats, i l’altre procés seria que els ossos es dissolguin deixant un motlle buit i aquest s’ompli de minerals que formen una replica exacte del os. Desprès els moviments terrestres i l’erosió poden deixar el fòssil apunt per a descobrir.

Existien gran varietat d’espècies de dinosaures de gegantins i també de molt petits de uns 20 centímetres.

Dinosaures molt coneguts com Tiranosaurus Rex, Diplodocus, Brachiosaurus, Velociraptor, Estegosaurus, Deinonyhus, Triceratops entre altres, son els mes coneguts, però cada any es descobreixen especies noves i actualment encara falta molts enigmes per saber i descobrir com per exemple com era el color de la seva pell, o si eren de sang freda o calenta.

Fa 65 milions d’anys una gran catàstrofe va causar l’extinció dels dinosaures, els científics apunten cap a una caiguda d’un asteroide que impacta contra el planeta Terra, gracies a l’impacta d’aquest asteroide els mamífers varen prosperar i gracies a aquest fet nosaltres els humans existim. Però també em de pensar que un asteroide de grans dimensions podria acabar amb la vida dels humans.

Pere Tremolosa

Divulgador científic

Aquesta entrada ha esta publicada en Ciència. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari